Visuel identitet

Den visuelle identitet er altafgørende for perceptionen af et brand og dets kendskabsgrad hos forbrugerne. Den visuelle identitet er det målgruppen vurderer dit brand på, og har altså betydning for, hvordan de opfatter dit brand. Det har også betydning for et eventuelt emballagedesign i forhold til hvordan dit logo passer til forskellige emballagetyper og størrelser. Når vi taler visuelle identiteter, kan det være det overordnede brand men måske også selve produktidentiteten.

Således er den visuelle identitet noget af det første, vi får styr på i designprocessen, så vi kan opbygge og tilpasse emballagedesignet til den rette visuelle identitet. Det betyder også at de design- og kommunikationstiltag vi laver, altid har en årsag og en strategisk sammenhæng i forhold til den overordnede visuelle identitet – hvadenten identiteten er givet på forhånd eller vi skal skabe den.

emballagedesign case Vilstrupgård logo
visuel identitet engvang logo

Men hvad er en visuel identitet?

En visuel identitet består af flere elementer, som alle skal spille sammen for at opnå en stærk identitet og dermed også et stærkt brand, som forbrugere vil huske:

Logo

Et logo skal være simpelt, så det er nemt at huske, når man ser det i farten, hvilket især er gældende i fødevarebranchen. Derudover skal det også kunne fungere på de forskellige medier, så det både kan bruges online og offline i forskellige formater.

Farver

Farverne er det, som har allerstørst betydning for din identitet, fordi det er det, forbrugerne har lettest ved at huske og kæde sammen med et brand. Derfor er en farve ikke bare en farve, men er nogle af de bærende elementer for din visuelle identitet.

Typografi

Der ligger mange overvejelser i valg af skrifttype. Det sender bestemte signaler, hvorfor det er vigtigt at få de rigtige værdier frem. Derudover skal typografien også kunne tilpasses forskellige medier afhængigt af hvordan og hvor den skal bruges.

Billedstil

Billederne bruges til at skabe den stemning, vi vil have frem hos målgruppen, når de tænker på dit brand, og som er den tilstand, målgruppen ønsker at opnå, når de køber dit produkt. Derfor er det vigtig at skabe en billedstil, der giver en ensartethed og en tydelig forståelse af dit brand og brandets visuelle identitet.

Identiteter skal altså være lette og hurtige at genkende og ikke mindst være strømlinede og inkorporeret i hele din virksomheds DNA

Få hjælp til at skabe en stærk visuel identitet, som opbygges med tanke for hvem I er og hvad I står for, og ikke mindst hvad forbrugerne vil komme til at huske. Når vi designer visuelle identiteter, prøver vi ikke at skabe en ny og moderne identitet, men vi skaber den ud fra kernen i jeres DNA og får hele jeres virksomhed til at omfavne denne identitet med stolthed. Det er vigtigt for os, at I føler en samhørrighed med jeres visuelle identitet – ellers gør man det svært allerede fra start at skabe et stærkt brand.

Vil du høre, hvordan vi kan hjælpe dig til en stærk visuel identitet?

Kontakt os på 87310103 eller mark@cameleon.dk

Mark Lyngaa Wegeberg

Mark L. Wegeberg,
Adm. direktør & kontaktchef