Redesign af CAC-logoet – oprindeligt designet af Arne Jacobsen

CAC havde igennem en længere periode taget tilløb til et skift i deres designlinie. Cameleon fik den ærefulde opgave at redesigne Arne Jacobsens logo for CAC. Tiden var moden til at præsentere det nye grafiske snit.

Hvad var tankerne?
Vi ville ikke revolutionere, men støve CACs linie af og skabe en ensartethed på tværs af medier. På den måde kunne CAC formå at bevare det generelle image, som de gennem årtier havde opbygget i forhold til kvalitet, perfektion og seriøsitet.

Kunde

CAC – Aktieselskabet CARL CHRISTENSEN

Opgave

Redesign af Arne Jakobsens logo

Kompetencer

Visuel identitet

Arne Jakobsens - Arkitekt og designer

CAC & Arne Jacobsen

Vores målsætning var at bevare logoet og samtidig give plads til nytænkning. Det førte os ud i alle afkroge og varianter. Designet måtte ikke blive “poppet”. Vi tog derfor udgangspunkt i de grundprincipper og -ideologier som logoets skaber, arkitekt og designer Arne Jacobsen var kendt for: “så tyndt som muligt og aldrig i midten”

For at kunne opfylde vores målsætninger med designløftet, har fundamentet for arbejdet været de klassiske dyder.

Arne Jakobsens - Arkitekt og designer

CAC & Arne Jacobsen

Vores målsætning var at bevare logoet og samtidig give plads til nytænkning. Det førte os ud i alle afkroge og varianter. Designet måtte ikke blive “poppet”. Vi tog derfor udgangspunkt i de grundprincipper og -ideologier som logoets skaber, arkitekt og designer Arne Jacobsen var kendt for: “så tyndt som muligt og aldrig i midten”

For at kunne opfylde vores målsætninger med designløftet, har fundamentet for arbejdet været de klassiske dyder.

Arne Jacobsens filosofi om “så tyndt som muligt og aldrig i midten” har påvirket arbejdet med vores designløft.

Enkelt tidsløst løft

Visuel identitet CAC - Arne Jakobsens

CAC logoet

Det runde og fyldte logo, anvendte CAC en længere årrække, men det var blevet for “tungt” og umoderne. Med det nye lette look løftede vi designet og skabte et mere tidløst logo.

3 streger – 3 afdelinger

De tre streger, der figurerer sammen med logoet, fungerer både som grafiske virkemidler og som symbol på vores tre hovedområder:

• Auto
• Industri/Marine
• Renovering

Farvevalget

Vi bevarede den grønne farve, som fungerer godt på både hvid og sort baggrund. Den står flot og rent, og er jo også håbets farve. Samtidig indeholder den friskhed og en dynamik, som vi mener efterlader et positivt indtryk af CAC og binder det nye design sammen med den grønne farve, som CAC i mange år har været kendt for.

Design til tiden

Siden 1927 har vores grafiske snit været meget igennem – og så alligevel ikke. For CAC er ikke en virksomhed, som skifter identitet hvert 3. år blot for at tækkes omverden. Grundstammen i vores logo er stadig de originale streger, Arne Jacobsen skabte i det forrige årtusinde. Det er flot, enkelt og harmonisk.

I mellemtiden er vi nu blevet modne til et løft af vores design, så vi også kan signalere værdier som dynamik, æstetik og lethed.

Men en ting er øjet der ser, en anden ting er at få helhedsindtrykket til at stemme overens i hverdagen. Det er der, du som medarbejder er med til at gøre en forskel. Jeg er stolt over, at vores medarbejdere i dag yder en beundringsværdig indsats i en engageret  CAC-ånd og er derfor sikker på, at de nye linier nok skal blive integreret i virksomheden på bedste vis.

Thomas Jensen

CAC visuel identitet - logo redesign

Design til tiden

Siden 1927 har vores grafiske snit været meget igennem – og så alligevel ikke. For CAC er ikke en virksomhed, som skifter identitet hvert 3. år blot for at tækkes omverden. Grundstammen i vores logo er stadig de originale streger, Arne Jacobsen skabte i det forrige årtusinde. Det er flot, enkelt og harmonisk.

I mellemtiden er vi nu blevet modne til et løft af vores design, så vi også kan signalere værdier som dynamik, æstetik og lethed.

Men en ting er øjet der ser, en anden ting er at få helhedsindtrykket til at stemme overens i hverdagen. Det er der, du som medarbejder er med til at gøre en forskel. Jeg er stolt over, at vores medarbejdere i dag yder en beundringsværdig indsats i en engageret  CAC-ånd og er derfor sikker på, at de nye linier nok skal blive integreret i virksomheden på bedste vis.

Thomas Jensen

CAC visuel identitet - logo redesign
Visuel identitet CAC - grøn farve
5 element - corporate branding CAC
CAC Visuel identitet - Facade - skilitning
Visuel identitet CAC - lagerhal

Er du interesseret i en mere uddybende beskrivelse af casen?

Kontakt os på 87310103 eller mark@cameleon.dk

Mark Lyngaa Wegeberg

Mark L. Wegeberg,
Adm. direktør & kontaktchef