20.2.2025
📈Et gennemtænkt emballagedesign til Black Coffee Roasters har bidraget til en vækst på 55%*
Hvordan skiller man sig ud i en kategori, hvor produkterne ofte ligner hinanden? Det spørgsmål stod Black Coffee Roasters med, da de ønskede at relancere deres brand og nå en bredere målgruppe.
Læsetid: 6 min.
Tallene taler for sig selv
Redesigns handler ikke kun om æstetik – de skal skabe reel forretningsmæssig værdi. Og det har Black Coffee Roasters i dén grad oplevet:
📈 55% vækst* – langt over markedets gennemsnit på 2%
📊 Brandloyaliteten er steget fra 24% til 32%** og penetrationen fra 4% til 6%**
🛒 Flere kunder – især i aldersgruppen 18-39 år** (en særdeles attraktiv målgruppe med den største kurv i detailhandlen)
Med andre ord: Et stærkt design kan flytte forbrugere – og markedsandele.
Hos Cameleon Creatives elsker vi at hjælpe brands med at differentiere sig – og i dette projekt har vi set sort på hvidt, hvordan et modigt designvalg kan flytte markedsandele. Resultatet for Black Coffee Roasters? En vækst på hele 55% (mod 2% i hele kategorien)*, en stærkere brandloyalitet og et design, der skiller sig ud og hjælper forbrugerne godt på vej i deres valg.

Fra mørkt og maskulint til farverigt og favnende emballagedesign
Siden Black Coffee Roasters blev lanceret i 2010, har deres brand haft et mørkt, maskulint udtryk og brandunivers. Det henvendte sig primært til en relativt smal målgruppe af unge, urbane mænd – ofte kaffenørder.
Men i dag er kaffe ikke længere kun forbeholdt specialister – det er i stigende grad blevet en del af hverdagen for både studerende, børnefamilier og seniorer, der eksperimenterer med nye bryggemetoder og smagsoplevelser.
Derfor var det også tid til at gentænke brandets visuelle identitet. Black Coffee Roasters skulle gøres mere relevant for en bredere målgruppe uden at gå på kompromis med autenticitet og kvalitet.
Resultatet blev et modigt redesign i “bold colors” – en stærk visuel identitet, der skaber blikfang på hylden og understøtter en mere moderne og inkluderende brandposition.
Du kan se designet før og efter herunder:


Emballagedesignet, der skaber blikfang OG resultater
Målet var at skabe en visuel identitet, der både fanger opmærksomhed, skaber genkendelighed og vækker positive følelser hos forbrugeren. I en verden, der for tiden desværre er præget af kriser og usikkerhed, har vi brug for glæde – også når vi vælger vores dagligvarer.
Derfor arbejdede vi i designprocessen med:
🎨 Et farvestrålende univers: Et design, der skiller sig ud i kaffekategorien, hvor der kæmpes om opmærksomhed i varespejlet.
📢 Kommunikation i øjenhøjde: En visuel identitet, der taler direkte til forbrugeren – på dansk – og understøtter værdier som nærhed og troværdighed.
🔍 Differentiering: Et stærkt grafisk udtryk, der gør det lettere for forbrugerne at navigere i sortimentet og vælge (og huske) deres favorit.
🙎🏻 Brand asset: Ved at anvende et brand asset strategisk kan et brand ikke bare styrke sin visuelle identitet, men også skabe en emotionel resonans, der gør, at kunderne husker og vender tilbage til produktet. I dette tilfælde er det en simpel illustration af en person, der nyder en kop kaffe.

Derfor virker det nye emballagedesign til Black Coffee Roasters!
Der er flere grunde til, at dette redesign har haft så stor effekt:
✅ Trends i tiden: Bold colors er en designtrend, der fortsat vinder frem, og som matcher nutidens forbrugeres visuelle præferencer.
✅ Forbrugernes behov: Flere søger enkle, genkendelige løsninger i en travl hverdag, hvor der skal tages mange og hurtige beslutninger – og her hjælper det nye design med lettere navigation på hylden.
✅ En stærkere brandposition: Det nye udtryk tiltaler flere segmenter – uden at miste autenticitet.

Hvad kan andre brands lære af dette?
Hvis du sidder med et brand, der har brug for at forny sin position eller skille sig mere ud i markedet, er design et stærkt redskab. Et strategisk designvalg kan:
🎯 Tiltrække nye målgrupper
📊 Styrke brandloyaliteten
🚀 Skabe reel vækst i salget
Så spørgsmålet er: Er dit brand designet til nutidens forbrugere?
Vi elsker at arbejde med brands, der tør tage modige valg – og Black Coffee Roasters er et fremragende eksempel på, hvordan et gennemtænkt redesign kan skabe succes. 📢 Vil du se hele casen? Tjek den ud HER
Læs pressemeddelelsen med flere detaljer om de gode resultater HER
*Kilde til AC Nielsen: ”A.C. Nielsen, hele bønner, Sales (KG) % Chg YA, W1-52 2024, DVH total”
**Kilde på Kauza: ”Kauza, Brandloyalitet %, Penetration og Value Per Trip, Hele Bønner, MAT dec 2024, DVH total.”

Helle Dollerup
Kreativ direktør
helle@cameleon.dk
Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for FMCG og grafisk design til emballager og har ligeledes læst trendsociologi.