Engang var private label i butikkerne lig med  neutrale og nærmest intetsigende serier. I dag er det langt mere – og flere går med tanken om, at kalde det private brands, da produkterne i en privatelabelserie har fået langt mere grafisk identitet og indholdet er akkurat lige så godt, som indholdet i et regulært brand.

Læsetid: 5 min.

Laver man en hurtig søgning på private label, så kommer denne forklaring frem:

”Private label er betegnelsen for butikskæders egne produkter der ofte er billigere og mindre brandede end de varer som producenterne sælger under eget navn”.

Men nu sker der altså noget. Private label er ikke længere anonyme og udelukkende billigere alternativer til mærkevarer. Nogle private labels får tildelt stærke identiteter med sit helt eget særpræg og kan altså kaldes for private brands.

Premieur, som er Netto, Salling Groups eksklusive mærke, er et eksempel på et private brand. Premieur, tør vi godt sige, er kendt af de fleste forbrugere og kan lige så vel konkurrere med andre mærkevarer på identitet – modsat kun at kunne konkurrere på prisen.

Premieur er desuden et af de private brands, hvor vi har fået lov til at redesigne og fintune på elementer, så designet både fungerer på tværs af kategorier og højner kvalitets-opfattelsen af serien. Redesignet kan du læse mere om her.

Sanne Espedal
Sanne Espedal

Junior Brand Strateg sanne@cameleon.dk

Sanne er uddannet Cand. Merc. Marketing, og fordyber sig til dagligt i strategisk analyse til emballagedesigns og visuelle identiteter og sammenholder det med de trends og tendenser, der er på markedet indenfor kategorien.