Fødevareindustrien er et konkurrencepræget marked i allerhøjeste grad, hvor der er en kort købsproces og -beslutning. Det er et marked, hvor det er svært at skabe loyalitet, fordi det er nemt for kunden at prøve konkurrentens produkt, og mangler forhandleren dit produkt, så tager kunden bare konkurrentens.

Læsetid: 6-8 min.

Et emballagedesign skal altså være gennemtænkt og differentieres, fordi det i første omgang skal kunne overbevise kunden om at tage produktet med hjem frem for konkurrenternes og derefter skal det også være gennemført troværdigt, således at kunden ønsker at købe produktet igen.

Kunsten er at lave et interessant og troværdigt emballagedesign, som kunden har lyst til at købe igen og igen

Og det er netop det, vi er gode til hos Cameleon Creatives – fordi vi laver nærmest ikke andet end at designe og rentegne emballagedesigns til fødevarer. Og derfor har vi overblikket over, hvordan det skal gøres. Et troværdigt design er, når der er en sammenhæng mellem brand og produkt. Der skal være en rød tråd for alle produkter i produktporteføljen for samme brand, sådan at der skabes en sammenhængende god opfattelse af hele brandet. På denne måde bidrager det rette emballagedesign til virksomhedens CVI (Corporate Visual Identity), som er med til at skabe et stærkt brand.

Fordelen ved et stærkt brand er, at det skaber hurtig afkodning hos forbrugerne – og hurtig afkodning er altgørende i fødevarebranchen, da forbrugerne typisk ikke bruger mere end 5 sekunder på at beslutte hvilket produkt de vil have i kurven, når de står og kigger på varehylderne i supermarkederne.

Det rette budskab skal overtale på mindre end 5 sekunder

Når målgruppen skal kunne opfange og få interesse for dit budskab på mindre end 5 sekunder, så skal man kende sin målgruppe og vide hvad deres behov er. Emballagedesignets budskab har også den funktion, at det skal fortælle forbrugerne hvad produktet er, og hvad det skal bruges til inden for de strikse regler, der er indenfor fødevareindustrien.

Sådan designer vi emballager til fødevarer

Når vi designer emballagedesigns, så designer vi ikke bare for at lave et flot design, men vi har overblikket over de nødvendige tiltag, hvilket giver resultater der sælger. Vi er eksperter til at designe fødevare emballager, og derfor kender vi blandt andet til de forskellige materialers fordele og ulemper, og hvordan man kan præsentere en fødevare bedst muligt. Vi har også meget erfaring med visuelle identiteter og ikke mindst rentegninger og mockups.

Derudover synes vi, det er vigtigt at kunne sætte sig ind i målgruppens behov og adfærd, og derfor er vi på forkant og med på beatet, så vi kender til de holdninger og vaner inden for fødevaremarkedet, som fylder i samfundet og danner nye fødevaretrends.

Og hvorfor er det så vigtigt at vælge det rigtige emballagedesign til fødevarer?

80% af de varer, der tages ned fra hylderne og i hænderne, kommer også med hjem. Så det betyder, at når emballagen designes rigtigt, så er der flere der vil kigge på det, tage det i hænderne og ned i kurven.

Vi har rigtig meget viden om emballagedesigns til fødevarer, og du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere. Du kan også læse mere om vores kompetencer indenfor emballagedesign her.

Sanne Espedal
Sanne Espedal

Junior Brand Strateg sanne@cameleon.dk

Sanne er uddannet Cand. Merc. Marketing, og fordyber sig til dagligt i strategisk analyse til emballagedesigns og visuelle identiteter og sammenholder det med de trends og tendenser, der er på markedet indenfor kategorien.