7.8.2024

Multisensorisk emballagedesign – derfor og sådan!

Et effektivt emballagedesign er et, som forbrugerne BÅDE ser, føler, mærker og husker. Så det er ikke nok bare at skille sig ud visuelt. Hvis det er muligt, så tænk både duft, lyd, berøring, smag og udseende ind i designet og emballagen. Her giver vi dig eksempler på, hvordan du kan arbejde aktivt med de forskellige sanser i et emballagedesign:

Læsetid: 5 min.

1. Fanger det øjet?

Et design, der visuelt skiller sig ud fra konkurrenterne, tiltaler målgruppen og kommunikerer hurtigt produktets egenskaber er naturligvis en afgørende faktor. Det er essentielt, at man rammer tiden og forbrugerens præferencer i det grafiske design. Men man kan også gå på opdagelse i nye teknologier. Her kunne et eksempel være etiketter med fleksible lysdioder/påtryk af et ydre elektronisk felt, så man kan få elementer til at lyse op. Det kan du læse mere om HER

Multisensorisk emballagedesign illuminated packagings visuelt

2. Hvordan føles det?

I en digitaliseret verden mangler forbrugerne at få tilfredsstillet deres følesans og berøring giver faktisk ejerskabsfølelse. Derfor giver det på alle måder mening at arbejde målrettet med at få forbrugerne til at tage fat i et produkt, så det kommer med hele vejen hjem. Skab en emballage med det taktile in mente, så de får lyst til at røre ved emballagen. Det kan bl.a. være ved at anvende: Prægning, specielle lakker og effekter som f.eks. forhøjet UV-lak og retikulation* samt at udforske nye, spændende og anderledes materialetyper, udstansninger osv.

*En kemisk reaktion mellem en spotlak og en UV-belægning

Multisensorisk emballagedesign taktilitet effekter præg

3. Dufter det godt?

Duftesansen er stærkt relateret til hukommelsen. En duft af hjemmebagte boller kan frembringe nostalgiske følelser og give lyst til at prøve et produkt. En blomsterduft kan minde om den dejlige, lyse sommertid selvom man er midt i november. Det er selvfølgelig ikke altid let at integrere duft i en emballage, men vi har set eksempler på Carlsbergs Juleøl for mange år tilbage, hvor man kunne kradse i etiketterne og der fremkom duft af enten gran, kanel, appelsin eller brunkager. Er det ikke en mulighed kan man anvende det visuelle til at fremkalde duften i forbrugerens tanker. Se bare billedet her med en blomstrende lavendelmark. Kan du ikke næsten dufte den?

Multisensorisk emballagedesign duft lugtesans

4. Dét er som smagen af…

Det er de færreste emballager man lige kan snuppe en bid af selvom der er set enkelte eksempler. Men fra det visuelle i billeder, illustrationer og former er der en stærk kobling til den forventede smagsoplevelse. Og kan man skabe et emballagedesign, der visuelt kommunikerer, så forbrugeren nærmest kan smage produktet, så står man ekstra stærkt.

Multisensorisk emballagedesign spiselig emballage smag

5. Lige præcis dén lyd!

Man skal ikke undervurdere værdien af sonisk/auditiv branding. Kliklyden og følelsen ved en magnetlukning, får mange til lige at åbne og lukke en ekstra gang og der er selvfølgelig en årsag til, at der bliver nørdet i lyden af en bildør der lukkes, så man kan høre om det er en Mercedes eller en Audi. Du kender helt sikkert også lyden fra reklamen med den iskolde flaske Coca Cola, der åbnes og især, når colaen hældes over isterningerne i glasset mens boblerne sprutter. Du får instinktivt bare lyst til en mundfuld. Når man skal åbne og lukke en emballage, kan man også tænke i at gøre lyden unik, så forbrugeren på den lange bane forbinder brandet med lyden, når emballagen åbnes.

Multisensorisk emballagedesign sonisk auditivt høresansen

Multisensoriske emballager, hvor man integrerer mange sanser, er altså effektive. De tiltrækker opmærksomhed og bidrager til en høj brandloyalitet.

Gad vide hvor mange af de 5 sanser du aktivt har tænkt ind i din sidste emballage?

Helle Dollerup
Helle Dollerup

Kreativ direktør

helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for FMCG og grafisk design til emballager og har ligeledes læst trendsociologi.