22.7.2022.

Det økologiske varespejl efter det brune pap – tænk nyt i emballagedesignet

Det økologiske varespejl er brunt

Økologi, bæredygtighed og lokalt sourcede produkter har i mange år anvendt det brune pap som en visuel medspiller i kommunikationen. Det betyder, at varespejlet inden for disse kategorier gennem årene er blevet mere og mere brunt. Nu peger trenden i retning af et nyt look i det økologiske varespejl.

Læsetid: 3-4 min.

Grim emballage dræber økologi

Fandt for nylig en artikel fra Berlingske tilbage fra 2010*. Den havde følgende overskrift: ”Grim emballage dræber økologi” og næste sætning i artiklen var: ”De ser alt for 70’er-agtige ud”.

I artiklen udtaler blandt andre Henriette Winther, at: ”økologi-tanken opstod som en del af hippie-kulturen, og emballagen afspejler den tid og den målgruppe. Men nu er økologien attraktiv for en langt bredere målgruppe end den, man kunne kalde ’idealisterne’ og derfor er emballagedesign noget af det, man skal være opmærksom på”. Hun udtalte ligeledes, at ”det støvede udtryk ville forsvinde inden for få år”.

* https://www.berlingske.dk/business/grim-emballage-draeber-oekologi

Mere personlighed i det økologiske emballagedesign

Det røde Ø-mærke er en gave i fremtidens økologiske varespejl

Det er 11 år siden artiklen blev bragt, og forbrugerne har fået virkelig meget brunt design i den periode. De er blevet skolet i økologi igennem det sidste årti og her har også mærkningsordninger været en god hjælp. Befolkningens kendskab og tillid til det danske røde økologimærke er ekstremt højt og mange målinger viser, at det er det mest kendte fødevaremærke overhovedet i Danmark.

Når alt har samme farve, er det svært at skille sig ud og efterhånden som økologi er på vej til at blive en hygiejnefaktor i en del kategorier, så er der masser af muligheder for at tænke nyt, når I skal have udviklet et emballagedesign til jeres produkter, så de ikke falder i ét med konkurrenternes. Det røde Ø-mærke er en gave i forbindelse med kommunikationen og emballagedesignet, da det er SÅ stærkt, at man lynhurtigt afkoder det i et næsten hvilket som helst design. Derfor skal I have fokus på brandets personlighed og værdier og kommunikere dem til jeres forbrugere.

Det økologiske varespejl er altså på vej væk fra det brune genbrugslook. Vi afkoder alene vha. mærkningsordningerne hurtigt om et produkt er økologisk, så brug et produkts emballage til at fortælle endnu mere om, hvad forbrugeren kan forvente. Vis personlighed og opnå på den måde mere relevans for din målgruppe.

Du kan læse mere om brandpersonlighed og -værdier i vores indlæg om at vise brandets personlighed i emballagedesignet

** https://lbst.dk/nyheder/nyhed/nyhed/naesten-alle-danskere-kender-og-har-tillid-til-det-roede-oe-maerke/

Mere personlighed i det økologiske emballagedesign
Helle Dollerup
Helle Dollerup

Kreativ direktør

helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for food trends og grafisk design til emballager og har i 2019 afsluttet trendsociologi som diplomfag.