11.4.2022.

Hvem er brandet bag produktet? Mere personlighed og ærlighed på forsiden af emballagen, tak

Forbrugerne vil både have personlighed og ærlighed. De vil se personlighed, så de kan relatere til produktet og de vil vide, hvad produktet og afsenderen står for. Du kan lige så godt fortælle det højt og tydeligt fra start, for nutidens forbrugere og især generation Z finder alligevel ud af det. Aldrig er der blevet læst så mange bagsider på emballager som nu.

Læsetid: 3-4 min.

Ærlighed: Forbrugerne vil have indblik i hele værdikæden

Generation Z scanner i stigende grad produktet, inden de køber det, for at sikre sig, at værdikæden er i orden og at produktet ikke indeholder uhensigtsmæssige ingredienser. Er der tilsat unødvendige E-numre? Er råvarerne dyrket på ansvarlig vis for både producent og klima?

Der er ikke noget værre for forbrugere, end hvis de føler sig ført bag lyset. Kommunikér ærligt og gør det fra start. Man kan være så fræk at sige, at hvis du har noget, du helst bare vil have på bagsiden – er det så et optimalt produkt eller kan noget gøres anderledes?

Det er klart, at alt ikke kan være CO2-neutralt og sundt, men vi skal alle sammen gøre det så godt som muligt og kommunikere, at vi gør hvad vi kan for at optimere ift. klima og sundhed. Med de forbrugere vi står over for nu, er det afgørende, når de vælger produkter til og fra.

Så hvis I faktisk gør en forskel, så fortæl det!

Personlighed: Forbrugerne vil se brandets personlighed i emballagedesignet

Personlighed øger muligheden for, at forbrugeren kan relatere til produktet. Der er selvsagt nogle der fravælger en bestemt personlighed, omvendt får du nogle meget loyale forbrugere, når personligheden er et match for dem. I en tid, hvor loyalitet ikke er en selvfølge, er det netop her, man kan få forbrugeren knyttet tæt til sit brand.

emballagedesign indsigt trends holdningsbaseret køb

Arketyper er et godt værktøj, når man arbejder med emballagedesign

Vi arbejder ofte med arketyper, når vi skal levere et nyt emballagedesign til en kunde. Det gør vi, fordi man kan eksekvere meget sikkert, når man gør det ud fra en arketype. Designet får personlighed og forbrugeren kan nemmere afkode og relatere til produktet.

Brandets personlighed er væsentligt vigtigere at kommunikere end selve brandet, da nutidens forbrugere slet ikke er så brandloyale som tidligere.  De vil hellere have holdninger og handlinger at forholde sig til og shopper gerne rundt mellem forskellige brands.

Varespejlet er klar til mere personlighed

Når alt er strømlinet i varespejlet, er det svært at skille sig ud. Det er nemt at blive overset på hylden, hvor der er op til flere konkurrenter på nabopladsen. Tiden er inde til at give dit brand og de enkelte produkter i sortimentet mere personlighed. Det er ikke længere forbudt at lege og forbrugerne vil gerne lege med.

Helle Dollerup
Helle Dollerup

Kreativ direktør

helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for food trends og grafisk design til emballager og har i 2019 afsluttet trendsociologi som diplomfag.