Visuel identitet til indsats for udsatte unge

Vores første opgave for Metodecentret var at lave en ny visuel identitet til deres indsats Familie & Netværk, og i forlængelse af dette fulgte en tilsvarende opgave til deres indsats Bånd & Broer. Ønsket var, at Bånd & Broer skulle vise tydeligt slægtskab med Familie & Netværk, men stadig kommunikere, at dette er en indsats for sig. Fordi det overordnede grafiske univers allerede var på plads i kraft af Familie & Netværk, gik opgaven denne gang mere på differentiering indenfor designet – at adskille de to indsatser vha. tilpasning til målgruppen, som hos Bånd & Broer er de 14-17-årige.

Kunde

Metodecentret

Opgave

Udvikling af en ny visuel identitet til Metodecentrets indsats Bånd & Broer – dette med tydeligt slægtskab til indsatsen Familie & Netværk, men samtidig med klar kommunikation om, at Bånd & Broer er et projekt for sig.

Kompetencer

Visuel identitet

Bånd & Broer visuel identitet intro

En ung identitet

Målet med Bånd & Broer er, at undgå marginalisering og hjælpe de unge på vej til at gennemføre skoleforløb og få gode erfaringer med arbejdsmarkedet. Derfor var det vigtigt, at den visuelle identitet fremstod ungdommelig, i øjenhøjde og positiv, men samtidig vedkommende og autentisk, så de unge kunne spejle sig i den.

Ikonet, som er en del af det nye logo, er en direkte visuel oversættelse af navnet Bånd & Broer – det visualiserer broer til andre systemer, såsom skole og fritidsjob, og bånd forstået som relationer til familie, netværk og venner. De bløde former i ikonet kommunikerer venlighed og designets primærfarver, den lyse grønne og blå, kommunikerer håb og ansvarlighed, hvilket som helhed støtter op om indsatsen og dens målsætning. Ved at tilføje billeder med et autentisk udtryk, der både viser positivitet, men også refleksion og endda usikkerhed, gør man det muligt for de unge at spejle sig og kommunikerer i øjenhøjde.

Bånd & Broer visuel identitet logo
Bånd & Broer visuel identitet 5 element
Bånd & Broer visuel identitet nøgleord
Bånd & Broer visuel identitet ikoner folder
Bånd & Broer visuel identitet stemning

Er du interesseret i en mere uddybende beskrivelse af casen?

Kontakt os på 87310103 eller mark@cameleon.dk

Mark Lyngaa Wegeberg

Mark L. Wegeberg,
Adm. direktør & kontaktchef