Visuel identitet til Vilstrupgård – dansk kød

Den visuelle identitet til Vilstrupgård tager udgangspunkt i danske værdier og den idylliske forestilling om dansk landbrug med møller og velholdte marker. Der er valgt en klassisk skrifttype til logoet, som udstråler autenticitet og troværdighed. Den brune farve er naturlig og afbalanceret og spiller godt sammen med den røde – tilsammen giver de en stærk fornemmelse af dansk kvalitet til logoet.

Logoillustrationen er håndtegnet og viser dansk natur, landbrug og marker, som skaber stemning og forstærker følelsen af det hjemmelavede og lokale.

Kunde

Lidl Danmark

Opgave

Emballagedesign til Lidls danske kød

Kompetencer

Visuel identitet, designmanual

Vilstrupgaard visuel identitet logo
Vilstrupgaard visuel identitet dyr og stempel

Klassiske illustrationer tilføjer stemning

Illustrationerne er klassiske, smukke tegninger holdt i en enkelt farve, som er med til at støtte op om fortællingen om det hjemmelavede og naturlige. De giver en stemning af “de gode gamle dage” med fokus på tradition, velvære og kvalitet. I Vilstrupgård-serien bruges de som et af elementerne til differentiering, så det bliver lettere for forbrugerne at genkende kødtypen.

Farver differentierer og styrker identitet

Illustrationerne styrker identiteten, men det gør farverne bestemt også. Farver er nemlig noget af det, som forbrugerne visuelt har lettest ved at genkende og dermed afkode – altså kan det ikke understreges nok, hvor vigtige farver er både i forhold til forbrugernes evne til at genkende et produkt og dermed også, hvor godt produktet sælger.

Der er valgt et farveunivers, der hænger sammen på tværs, og som forbrugerne samtidig forbinder med de forskellige kødtyper hver især. Forbrugerne har en hurtig beslutningsproces, når de handler dagligvarer, og meget af det handler om vanekøb. Derfor skal de hurtigt kunne både spotte og afkode kødtype og udskæring.

Farvernes samspil med illustrationer gør, at forbrugerne hurtigt kan genkende kød fra Vilstrupgård og se hvilken kødtype det er.

Tydelig “danskhed”

Noget af det allermest afgørende ved Vilstrupgård-serien er, at kødet er dansk, og det skal man som kvalitetsbevidst forbruger, der går efter de danske varer, hurtigt kunne aflæse. Dette sikres bl.a. i logoet og flere andre steder vha. danske flag med en tydelig rød farve, der går igen på tværs, og som fanger øjet. Danskheden er altså visuelt let at afkode både ud fra logo, kvalitetsstempel, kødtype og i mærkningen med den røde fane, der gør det klart at der er tale om dansk kød.

Vilstrupgaard visuel identitet differentiering
Vilstrupgaard visuel identitet designopbygning
Vilstrupgaard visuel identitet etiketter
Vilstrupgaard visuel identitet stemning

Er du interesseret i en mere uddybende beskrivelse af casen?

Kontakt os på 87310103 eller mark@cameleon.dk

Mark Lyngaa Wegeberg

Mark L. Wegeberg,
Adm. direktør & kontaktchef