Synes du, det lyder kedeligt med en grafisk designtrend, hvor man kun har sort og hvid som redskaber? Så giv opgaven til en grafisk designer, der med den rette sammensætning og håndtering af elementer kan tage lige præcis denne duo til nye højder og skabe en helt fantastisk dynamik.

Læsetid: 2-3 min.

Sort og hvid giver en elegant kontrast

Med kun sort og hvid som designværktøj, tvinges man som designer til at tænke endnu mere i former og negative rum for at skabe et interessant design.

Brugen af sort og hvid er tidløs men ikke desto mindre, så kan denne kombination få enormt meget taletid netop nu, hvor forbrugerne står over for et meget broget varespejl. Kombinationen skaber ro men er enorm powerfull qva den store kontrast og sikrer en simpel kommunikation.

En ikke ubetydelig bonus

Som en lille men ikke ubetydelig bonus, så er sort/hvidt tryk ekstrem omkostningseffektiv. Hvis grundmaterialet ovenikøbet er sort eller hvidt, så er det endnu billigere.

Det kan også være det bevidste valg af få trykfarver, der giver plads i økonomien til at vælge en særlig papirtype, få udviklet en stans med et særligt kendetegn eller måske vælge en dyrere åbne-/lukkemekanisme og på den måde løfte emballagens kvalitetsudtryk eller øge brugervenligheden.

PS: Vurdér altid på det eksisterende varespejl og se hvordan dine produkter kan skille sig ud uden at gå på kompromis med food appeal og troværdighed.

PPS: Se hvordan vi har brugt sort/hvid kombinationen til at løse en designopgave til en rød- og hvidvin.

Sort og hvid emballagedesign - design - Cameleon Creatives A/S
Helle Dollerup
Helle Dollerup

Bureauchef & AD’er helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for food trends og grafisk design til emballager og har i 2019 afsluttet trendsociologi som diplomfag.