24.08.2020
Corona har skubbet til en længe ønsket ændring i vores livsstil. En ændring der så småt var på vej, men som får et kæmpe boost. Mange har fået føling med, hvad information overload har gjort ved os som individer og vi ønsker at simplificere livet.
Læsetid: 3-4 min.
Fra monokromatiske farver til duotone
Monokromatiske farver har i en længere periode været meget populære. Når man taler om monokromatiske farvevalg, er der tale om én farve der kombineres med lysnede eller mørknede toner af farven. De fleste af os med en tid på bureauer i slut 90’erne husker vist tydeligt, hvor enormt ”funky” det var at køre monotone på fotografier, så det der før var sort/hvid billeder eller 4-farve fotos pludselig skulle være koboltblå i forskellige nuancer.
De sidste par år har stort set alle interiør-magasiner haft op til flere opslag med ”Tone in Tone”, hvor næsten alt var velkommen på siden, HVIS bare det havde den korrekte farvenuance.
Næste step bliver duotone. Det er egentlig en gammel kending med det nostalgiske tilbagekig til datidens staffagefarver. Da farvetryk kom frem, var det en fordyrende proces og der gav man den ikke bare fuld gas på alle parametre. Men to farver kombineret kunne på det tidspunkt gøre en stor forskel i udtrykket på både grafik og i fotos.
Duotone giver kreativ kontrast
En kontrastfyldt grafik med anvendelse af duotoner til emballagedesign kan give et enormt kreativt spillerum, som en del overser at udnytte styrken af. Det rammer derudover også den stigende tendens til at arbejde med flade illustrationer og rummer ligeledes både den moderne minimalisme og det velkendt vintagelook, som vi kommer til at se mere af – med duotone i fokus.
Duotone rammer forbrugernes behov for ro fra information overload
Post Corona vil vi tænke endnu mere over, hvad der kan simplificere vores liv – og det er blandt andet færre ting at forholde sig til.
Allerede før Corona indtraf var en stor del af befolkningen presset af ”infobesity”/information overload og havde et stigende behov for at skrue ned for hastigheden og de mange beslutninger.
På ganske få måneder er denne proces blevet speedet voldsomt op og stort set alle har fået sat hastigheden i deres liv i perspektiv, med et ønske om at ændre noget. Også her tapper duotone ned i forbrugernes behov, da der er færre indtryk i farver, effekter og elementer – det er mere enkelt. Kombineres denne trend med vintage, som giver os tryghed i det velkendte, ja, så vil folk sænke skuldrene og tage imod med kyshånd.
Måske tænker du at tone-in-tone da imødekommer denne ro endnu mere, men her er det vigtigt at pointere, at forbrugeren har behov for at kunne afkode produkter hurtigt. Og det kan du ikke, hvis du ikke kan skille elementerne fra hinanden.
When less is more
Paradoksalt nok har vi aldrig haft så mange muligheder inden for trykteknikker – og bedst som vi står med alle mulighederne, så er det trygheden og det simple, der giver os ro. MEN det behøver ikke være kedeligt og derfor er duotone en oplagt makker i designprocessen.
Man kan anvende kraftigere og mere modige farver – måske endda farver, der er komponeret specifikt til et brand, så det ikke er en farve man som udgangspunkt ser andre steder eller andre bare lige efterligner. Simpelt, unikt og tilbageskuende på den moderne måde.
Det bliver en særlig disciplin, hvor det grafiske håndværk kommer i fokus og det unikke skal skabes ud fra få men kraftfulde redskaber.
En designdisciplin du helt sikkert skal holde øje med.
Helle Dollerup
Bureauchef & AD’er helle@cameleon.dk
Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for food trends og grafisk design til emballager og har i 2019 afsluttet trendsociologi som diplomfag.