13.05.2020.

Nostalgi har en helt særlig effekt på mennesker. Især når noget giver anledning til gode minder om fantastiske tider. Dette kan man gøre god brug af, når man lægger sin strategi for et nyt design – særligt til kampagner eller limited editions.

Læsetid: 4-5 min.

Nostalgi Lagerfeld Pixel collection - Cameleon Creatives

Det har nok aldrig været nogen hemmelighed, at vi mennesker godt kan lide at tænke tilbage på de fede ting vi lavede og det legetøj vi brugte oceaner af tid på, da vi var yngre, og at ting fra vores fortid kan have en helt særlig betydning. Det kan tage en evighed (for nogen :-) ) at rydde op i barndomstingene, fordi vi mindes og snakker om de seje trick med yoyo’en, som vi brugte alle skolefrikvarterer på at lære og vi skal måske lige prøve en sidste gang, om vi stadig kan ’gå tur med hunden’.

Så hvorfor ikke bruge disse positive relationer og minder og hive dem frem i et design. Det vil blive et design man husker (i hvert fald den specifikke generation), og det vil give større anledning til, at din målgruppe rent faktisk tager fat i dit produkt af ren nostalgi.

Dette er en trend, som flere af de store brands har taget til sig…

“Retrofuturismen”

Karl Lagerfeld hoppede i år ind i Pacman-universet med stor stil. På deres hjemmeside kan man spille Pacman, opdateret til Karl Lagerfeld farver og designelementer uden man på nogen måde er i tvivl om referencen, og den nostalgiske stemning er med det samme i spil. Spillet var kickstarten til deres forårskollektion kaldet ’Spring 2020 Pixel Collection’.

Vil du selv prøve spillet? Find det her

Trenden med genkendelige og ikoniske elementer, der anvendes på en futuristisk måde, således at det bliver en nyfortolkning af effekter vi kender og er trygge ved, kan man kalde ’Retro-futurisme’. Én grafisk designtrend udsprunget heraf, er som nævnt det pixelerede univers. Noget andet vi ser netop nu er gradienter og at der igen kommer mere knald på farverne i form af bl.a. neonfarver.

I en længere periode har vi fundet os godt tilpas med jordfarver, afdæmpede farver, sort, grå, beige og hvid. Nu skal der ske noget. Så vi kigger tilbage og finder de farverige 80’ere frem. Ikke kun i designet, men også 80’ernes lyd rører på sig igen; The Weeknd, der er gået all in på synth, og Dua Lipa der med sin “Let’s get Physical Work Out Video” har givet den fuld kniv med neon, lycra og aerobic. Ser man tilbage i historien, så kan kriser kickstarte de kraftige farver og festlige sounds, og eftersom denne trend allerede blomstrede før Coronakrisen, må vi forvente, at det kun bliver forstærket yderligere. Gi’ den gas med Dua Lipa her

Nostalgiske designs - Cameleon Creatives

Nostalgi er lig med mere kraft på farverne

Kan du huske dengang man lavede batik-t-shirts, hvor man med enten klor eller tekstilfarver og elastik kunne lave fine mønstre med store kontraster? Det er kommet snigende igen – lige nu ser vi det i bunden af f.eks. denimbukser, hvor det primært er i pasteluniverset. Kigger vi på emballager, så er farveholdningen mere kraftfuld, men elementerne og principperne de samme.

Skal din målgruppe på en nostalgisk tur?

Er du nysgerrig på, om dit brand eller dine produkter kan tage på en nostalgisk rejse – måske blot for en begrænset periode for et enkelt produkt eller i din markedsføring, så er du altid mere end velkommen til at kontakte os.

Helle Dollerup
Helle Dollerup

Bureauchef & AD’er helle@cameleon.dk