25.02.2022.

Collabs: Det bedste fra flere verdener – kunsten i et samarbejde

Forbrugere verden over kender efterhånden alle de store brands til hudløshed og er måske kørt en anelse træt i den samme historie og det samme udtryk. En ny farve eller smagsvariant er ikke nødvendigvis nok for at tilfredsstille forbrugeren. Netop derfor er collabs en stærkt stigende tendens.

Læsetid: 3-4 min.

Collabs kan booste både brands og kunstnere til at få øget opmærksomhed. I fællesskab kan de skabe nye, værdifulde og unikke produktoplevelser. Det er p.t. meget udbredt i modebilledet, hvor der ofte er limited editions, som tilgodeser vores ønske om at være mere unikke. Vi har bl.a. set Balenciaga x Crocs, og inden for food har vi set anerkendte stjernekokke udvikle burgere til McDonalds. Dette blev meget relevant og fik et kæmpe boost, da bl.a. kulturlivet og restauranter uden takeaway blev tvangslukket under Covid-19. Her stod mange restauratører og kunstnere uden mulighed for at drive deres forretning – medmindre de skabte muligheden for et collab. Det kunne for eksempel være med en branche, der ikke var lukket ned eller som havde mulighed for at afsætte varer via andre kanaler. Denne erfaring vil helt sikkert blive brugt fremadrettet som en mulighed for at skabe større rækkevidde og en øget omsætning.

Et collab kan fordoble fanskaren

Grundlæggende kan det perfekte collab altså fordoble publikummet for et brand, da begge brands i det enkelte collab vil kunne medbringe hver deres ’fanskare’. Det vil komme til udtryk i den fysiske emballage, hvor to identiteter skal forenes med produktoplevelsen. Når man tager det bedste og vigtigste fra begge verdener/brands skal der fokus på en præcis kommunikation, så forbrugeren forstår produktet og budskabet. En proces, der i nogle tilfælde vil kræve lidt ’armlægning’ mellem de samarbejdende brands. Men det skulle gerne give et resultat, der flytter varer og skaber ny opmærksomhed omkring begge brands.

emballagedesign trends indsigt faxe kondi arkk copenhagen

Faxe Kondi x ARKK Copenhagen – fødevarer møder fashion

I august 2021 var der release på et collab mellem Faxe Kondi og ARKK Copenhagen. Der er tale om ARKKs mest sælgende sneakers (Tuzon Suede W13, som i øvrigt er en hyldest til Jørn Utzon og hans operahus i Sydney). Et collab, der skal fremkalde minder om uforglemmelige øjeblikke i selskab med Faxe Kondi. Skoene blev leveret i en eksklusiv æske udformet som en klassisk dåse og det hele blev bakket op af en kampagne på flere forskellige platforme. Og selvfølgelig var det en limited edition, så der blev skabt hype omkring releasen. Et godt eksempel på et collab mellem to forskellige brancher: Mode og fødevarer.

Det utraditionelle collab, der blev til kunstneriske mesterværker på middagsbordet

Under Covid-19-nedlukningen omdannede London Design Museum i samarbejde med Bombay Sapphire og Camille Walala museets gaveshop til et kreativt pop up-supermarked. Her kunne man i en begrænset periode købe produkter som te, brød, pastasauce, gin og vaskemiddel designet af flere forskellige, udvalgte kunstnere. Kunstnerne kunne vise værker selvom museet var lukket og man kom på den måde igennem med budskabet, at kreativtitet er en væsentlig del af det at være menneske. Og at det skal være tilgængeligt for alle. Du kan se mere om casen lige her: https://designmuseum.org/whats-on/supermarket#

#CreativityIsEssential

emballagedesign indsigt trends collabs

Collabs har været undervejs længe i mange forskellige brancher, men vil få endnu mere fokus fremadrettet og der vil blive tænkt i nye og tidligere usete konstellationer. Vi glæder os til at følge udviklingen…

Hvilket collab kunne være en gevinst for dit brand?

Helle Dollerup
Helle Dollerup

Kreativ direktør helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for food trends og grafisk design til emballager og har i 2019 afsluttet trendsociologi som diplomfag.