7.12.2023

Flexible living og single households stiller nye krav til emballagedesign. 

Flexible living og single households emballagedesignet udfordres

Nye måder at leve på sætter sit præg på vores indkøb og dermed kommer der nye krav til bl.a. fødevareemballager.

Læsetid: 4-5 min.

Den moderne familie

I den moderne husstand kan der på 14 dage være alt mellem 1 og 7+ i husstanden. COLA-familier (COuples Living Apart), sammenbragte familier og singler. 1 person hjemme den ene uge, 7 den anden – heraf måske 1 laktoseintolerant, 1 glutenallergiker og 1 veganer. Det har stor indflydelse på vores indkøb og kommer til at stille større krav til fremtidens fødevareemballager.

Single households er også udfordret, for hvem gider spise 10 madder i træk med hamburgerryg?

I 44 procent af de danske husstande bor der kun én voksen*1 Denne solobølge er belastende for miljøet*2 – det skyldes bl.a. et højere strømforbrug qua husholdningsmaskiner, opvarmning og ikke mindst et større madspild. Her kan en optimeret emballageløsning være en god medspiller.

Efter åbning har skåret pålæg en meget begrænset holdbarhed. Bor du alene og åbner en pakke hamburgerryg i skiver til din frokost – ja, så hænger du på den samme type pålæg de næste 10 madder. Alternativet er at smide halvdelen af pakken ud, når det ikke kan holde sig længere, hvilket ofte kun er omkring 3-4 dage for f.eks. skiveskåret pålæg. Det er ikke kun et spørgsmål om madspild men også økonomi. Pludselig er det ikke SÅ meget dyrere at vælge takeaway. Det vil føles mere inspirerende, lettere og ikke mindst vil man undgå at smide en masse mad ud fra køleskabet uge efter uge.

Hvad kan vi gøre i fødevarebranchen?

Vi skal have ovenstående in mente. Hvad kan vi gøre for at imødekomme forbrugerne og deres situationer og livsstil? Her er emballagen uden tvivl en vigtig medspiller.

Der bliver behov for mindre forpakninger og i mange tilfælde helt ned til portionsinddeling for at undgå madspild. Tænk forpakningerne til f.eks. frostvarer, så de kan pakkes tæt og nemt i små frysere… med fremtidens måde at leve og lave mad på, får vi mindre køkkener og dermed også mindre frysekapacitet. Bibehold fokus på så stor en facing som muligt, så produktet er nemt at finde i de store frysebokse i supermarkedet og så de kan performe godt online.

Hav også fokus på velfungerende genlukninger. Med optimale genlukningsmuligheder mindskes madspild og forbrugerne slipper for at putte produkterne over i en anden pose eller anvende alufolie, husholdningsfilm, metalclips og elastikker, hvis ikke de spiser det hele på én gang.

*1 Kilde: Bolius https://www.bolius.dk/i-denne-region-bor-der-allerflest-alene-i-danmark-4214

*2 Kilde: https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/flere-og-flere-bor-alene-hvad-betyder-det-for-miljoeet

Helle Dollerup
Helle Dollerup

Kreativ direktør

helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for FMCG og grafisk design til emballager og har ligeledes læst trendsociologi.