25.08.2020.

2020 er blevet et år der på få måneder skubbede os flere år frem i udviklingen på en del områder. Se bare, hvordan vi på ganske kort tid fik etableret velfungerende hjemmekontorer, fik afviklet gode og effektive online møder, webinarer osv.. Det skaber nye behov – og ikke mindst nye muligheder, også inden for frokost til hjemmekontoret.

Læsetid: 5-6 min.

Flere ønsker at arbejde hjemme

En undersøgelse gennemført af Voxmeter for Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) i kølvandet på Corona-nedlukningen, viser, at hver 4. ønsker at arbejde hjemmefra 2 eller flere dage om ugen. Det er en væsentlig stigning ift tidligere.

Hvorfor så mange ønsker at arbejde mere hjemmefra kan der være flere årsager til. Der er ofte færre forstyrrelser i løbet af dagen, så det er nemmere at holde fokus og få løst opgaver. Derudover kommer der i mange tilfælde en bedre work-life-balance, da de fleste vil kunne skære ned på transporttid til og fra arbejde. Og der er helt sikkert mange flere årsager…

Kortere pauser på hjemmekontoret skaber nye behov

Nu tænker du måske, hvad du kan bruge denne og lignende undersøgelser til i fødevarebranchen? Med flere hjemmearbejdsdage ændres vores behov også. Mange har i dag frokostordninger på deres arbejdspladser eller kan købe en sandwich el.lign. Hjemmesmurte rugbrødsmadder fra eget køleskab kan ikke nødvendigvis imødekomme samme niveau. Mange dage kan man måske lave et lækkert reste-måltid fra dagen før, men det kan bare nogle gange blive lidt omfattende, og så ender man måske med bare at spise morgenmad to gange i stedet for;-)

Frokost til hjemmekontoret skal være ultra hurtig, sund og nem

Vi vil gerne have noget, der er både sundt, lækkert og ikke mindst hurtigt at tilberede og nemt at indtage… For manges vedkommende er frokostpausen på et hjemmekontor væsentligt kortere, end når man sidder med kollegerne i kantinen den obligatoriske halve time. Prøv selv at tænke tilbage på dine frokostpauser derhjemme ifm Corona-nedlukningen? Hvis du brugte alle 30 minutter, hører du nok til et få-tal.

Når man nu lige er så godt i gang med opgaveløsningen, er det ikke nødvendigvis ifm frokosten, at man har behov for en halv times pause. Faktisk er det oftere meget kortere pauser, man benytter sig af, når man sidder hjemme. Det giver fødevareproducenter mulighed for at tænke i nye koncepter, som vil kunne opnå stor succes på fremtidens hjemmekontorer.

Frokost til hjemmekontoret - en livsstilstendens i 2020 - Cameleon Creatives A/S

Ready to bake/to eat/to snack

Vi kalder det ”In home healthy snacking”. Og det skal være være ”Ready to bake/to eat/to snack” – og ja, det må også gerne komme fra fryseren, når bare der er fokus på den gode kvalitet, sundheden og meget gerne med omtanke for dyr og klima. Og så skal det være nemt at spise, da man måske ovenikøbet sidder foran sin skærm. For det kan man jo godt tillade sig på sit hjemmekontor;-)

Så hvorfor ikke videreudvikle på de velkendte kopnudler… de er hurtige at tilberede, nemme at indtage og i særdeleshed nemme at rydde op efter. De har bare endnu ikke ry for at være en næringsrig og god frokost – tværtimod. Der ligger et stort potentiale i at videreudvikle den. Sørg for gode råvarer, ansvarlighed og bæredygtighed! Og så skal emballagen re-tænkes til et bedre alternativ end det, der står på hylderne nu.

Det kunne også være færdig dej til nybagte boller om morgenen – så har man (næsten) selv bagt langtidshævede surdejsboller og kun snydt en lille bitte smule. Det er så småt begyndt at røre på sig på hylderne. Og det forstår man godt, for hjemmekontoret dufter skønt og med en god kop kaffe er der sikret en god start på dagen. Og en god start på dagen øger arbejdsglæden og effektiviteten. Koden til det gode bagværk kan være svær at knække, så hjælp forbrugerne mere på vej til succes.

Forbrugerne forlanger nemme løsninger med god samvittighed

Målgruppen betaler gerne mere for en nem frokostløsning, når de kan gøre det med god samvittighed – både over for dem selv og kloden. I må ikke gå på kompromis når det gælder nutidens forbrugere og i særdeleshed ikke når det gælder klodens største målgruppe: Millenials.

Inden for ganske få år bliver de en meget stor del af vores arbejdsstyrke og deres krav til fremtidens arbejdsplads er ikke et otte-til-fire-job på et kontor. Det skal være fleksibelt og passe ind i deres livsstil. Arbejdsmarkedet bevæger sig stille og roligt i den retning. Og det skal I som fødevareproducenter være opmærksomme på og udvikle jeres produkter henimod for ikke at tabe terræn på den lange bane.

Måske har I som fødevarevirksomhed allerede det perfekte produkt, der kan bruges som frokost til hjemmekontoret, som blot skal emballeres og markedsføres på en ny måde. Det kan også være, at det kræver nogle små justeringer eller måske helt ny produktudvikling i jeres sortiment. Tænk over det og hold øje med udviklingen, når det gælder hjemmekontorer og forbrugerens nye behov og ikke mindst fremtidens forbrugere.

NB:
Før det for alvor bliver en realitet med mulighed for flere hjemmearbejdsdage i virksomhederne, kræver det en ændring af 1-dages-reglen. Der er behov for et mere fleksibelt arbejdsmarked og FA foreslår derfor, at den ændres til en 2-dages regel. Det og mere om undersøgelsen, kan du læse om her: 

https://www.fanet.dk/artikel/ny-undersoegelse-danskere-oensker-flere-hjemmearbejdsdage-4914

Vil du høre mere om hvordan du kan være med på trenden med frokostløsninger til hjemmekontoret? Så er du altid velkommen til at kontakte os

Helle Dollerup
Helle Dollerup

Bureauchef & AD’er helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for food trends og grafisk design til emballager og har i 2019 afsluttet trendsociologi som diplomfag.