22.1.2024

Packagings on a diet – men hvem tør være first mover? 

Det er ikke kun materialers genanvendelighed og det bæredygtige aspekt generelt, der skal overvejes, når nye emballager ser dagens lys. Det er også, hvordan emballagen kan reduceres og minimeres, så vi kan nedbringe mængden af affald og fragt.

Læsetid: 4 min.

Hvordan kan vi minimere mængden af emballage?

Vi skal undlade at fragte noget unødvendigt og vil derfor se helt nye produkttyper, hvor forbrugeren selv kan tilsætte f.eks. vand fra vandhanen. Det resulterer i væsentligt mindre emballager og dermed helt nye udformninger i de forskellige kategorier. Denne del vil især gøre sig gældende inden for personlig pleje, men er helt oplagt inden for drikkevarer også.

Derudover bør man re-tænke de gængse former og materialetyper, så vi ikke fragter noget, der er tungere end højst nødvendigt og ej heller fragter luft, fordi det er umuligt at optimere pladsen i pakningen af varerne.

Et skoleeksempel på optimering af emballagen er Garcon Wines. Deres 75 cl flasker af 100% genanvendt PET sparer med flaskens udformning 40% på pladsen, hvilket reducerer Co2 udledningen og omkostningerne i forbindelse med fragten. Flasken vejer blot 63 gram. Det er 87% mindre end den gennemsnitlige glasvinflaske, vi kender. Så her er der virkelig tale om “packagings on a diet”. Nu tænker du måske, hvorvidt målgruppen er klar til at erstatte den fine og velkendte glasflaske, som vi alle associerer med vin. Og det er langt fra alle, der vil det, MEN vi må ikke undervurdere storytellingen i netop en mere miljøvenlig emballage. Dét er nemlig også en historie at fortælle, når vinen sættes på bordet. Og nåh ja, så er den jo unægteligt også nemmere at tage med på picnic. What’s not to like?

Hvem tør være first mover på at minimere mængden af emballage?

En anden kategori at kigge ind i kunne være chips.  En kategori, hvor det er meget svært at gennemskue, hvor mange chips man egentlig får for pengene. Det er næsten som om, man betaler for ualmindeligt meget luft. Det er klart, at luften har en opgave i at beskytte det skrøbelige produkt – men er det nødvendigt med SÅ meget luft? Og hvem tør være first mover på at minimere emballagen og dermed fremstå ’dyrere’ i varespejlet ved første øjekast?

Det kan også være, det er detailkæderne vi skal have på banen med en ændret space management tankegang, så det er ens for alle. Kunne man ikke vælge at gøre hyldepladsen lavere, så emballagerne SKAL være mindre for at kunne være der?

At minimere størrelsen på emballagerne og dermed fremstå som en mindre mængde er naturligvis en vigtig overvejelse. MEN måske kunne man nudge forbrugeren. Sætte en stor claim på, hvor man angiver indholdsmængden. Det vil få forbrugeren til også at tjekke konkurrentens indholdsmængde. Har man samme mængde eller måske endda en lille smule mere indhold, så er budskabet klart – man har minimeret emballagemængden og ikke solgt for meget luft.

Inden for denne trend er der virkelig plads til innovation inden for både fødevarer, non-food og selve emballagen. Og det gælder selvfølgelig både den primære og den sekundære emballage.

Er du nysgerrig på at læse mere om Garcon Wines, så tjek dem ud HER

Vil du gerne bare se flere eksempler på produkter, der har sendt emballagerne på diæt, så hop over på vores pinterest

Helle Dollerup
Helle Dollerup

Kreativ direktør

helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for FMCG og grafisk design til emballager og har ligeledes læst trendsociologi.