Emballagedesign til oste fra Taverna – inspireret af Middelhavet

Taverna er et brand, der emmer af Middelhavet. De er specialister i lækre, hvide oste inspireret af Middelhavets smage og køkkentraditioner, men tilpasset det nordiske køkken. Det bedste fra begge verdener og den store produktportefølje gør, at Taverna når bredt ud til forbrugerne og deres produkter sælges internationalt.

Vi fik til opgave at redesigne Tavernas emballager. Nogle af de vigtigste parametre var bl.a. en strategisk strukturering af deres forskellige designlinjer. Derudover skulle der skabes et nyt sammenhængende identitetsdesign på tværs af den store produktportefølje. Det var vigtigt at sikre et mere internationalt design og selvfølgelig tydeligt kommunikere Tavernas oprindelse i Middelhavsområdet.

Kunde

Nordex Food A/S

Opgave

Emballagedesign til det middelhavsinspirerede brand Taverna, som laver hvide oste

Kompetencer

Emballagedesign

Taverna - salatost - varianter - emballagedesign - Cameleon Creatives A/S
Taverna - salatost i boette - foer - emballagedesign - thumbnail - Cameleon Creatives A/STaverna - salatost i boette - efter - emballagedesign - thumbnail - Cameleon Creatives A/S

Middelhavet møder skandinavisk minimalisme

En af de afgørende faktorer i designprocessen var at kommunikere oprindelsen i Middelhavsområdet. Det nordiske islæt skulle dog også prioriteres højt – Nordex Food holder nemlig til i Danmark og Skandinavien er generelt kendt for høj fødevaresikkerhed, kvalitet samt skandinavisk minimalisme.

Middelhavet valgte vi at kommunikere gennem den dekorative frise. Den fremgår altid øverst på alle emballager, og er inspireret af de traditionelle klinker, man ofte ser i middelhavsområdet. Med frisen ledes tankerne dermed effektivt hen på produkternes oprindelsessted. Derudover arbejdede vi med at kommunikere vha. farverne. Den klare blå baggrundsfarve i kombination med den hvide baggrund i frisen er en klassisk farvekombination fra middelhavsområdet. På samme tid fungerer de kølige blå nuancer som et hint til det skandinaviske og det er farver, der performer godt i mejerikategorien.

Det skandinaviske look inkorporerede vi især gennem produktbillederne – de skulle først og fremmest være inspirerende og lækre, for at understøtte Taverna-brandet og dets produkter. Vi valgte en simpel fotostil, hvor alle produkter blev fotograferet oppefra på mørkt stentøj, hvilket gav et simpelt, nordisk og stilrent look.

I designprocessen fik vi desuden lov til at opdatere Tavernas logo – her tog vi igen fat på det skandinaviske, og forenklede logoet for at gøre det mere simpelt og stilrent, dog stadig med rødderne solidt plantet i Middelhavsområdet.

Fra hvidt til blåt

Hvor Tavernas emballagedesign førhen havde en hvid baggrund, valgte vi at arbejde med en blå baggrundsfarve. Dette valgte vi både for at hylde oprindelsen i Middelhavet, skabe differentiering fra konkurrenter samt skabe tydelig sammenhæng på tværs af alle Tavernas produkter. Baggrundfarven i kombination med den faste designopsætning med frise og logo øverst, teksthierarki og produktbillede nederst, sikrer dermed at Taverna altid er let genkendeligt for forbrugerne ude i butikkerne.

Taverna - frise - emballagedesign - Cameleon Creatives A/S
Taverna - salatost i skaale - emballagedesign - Cameleon Creatives A/S
Taverna - familie - emballagedesign - Cameleon Creatives A/S
Taverna - forskellige oste - emballagedesign - Cameleon Creatives A/S
Taverna - frise - emballagedesign - Cameleon Creatives A/S
Taverna - date - emballagedesign - Cameleon Creatives A/S
Taverna - salatost i olie - emballagedesign - Cameleon Creatives A/S

Vil du høre mere om, hvordan man skaber et sammenhængende identitetsdesign på tværs af en stor produktportefølje?

Kontakt os på 87310103 eller mark@cameleon.dk

Mark Lyngaa Wegeberg

Mark L. Wegeberg,
Adm. direktør & kontaktchef