Emballagedesign til fødevarer

Noget af det vigtigste for salg af fødevarer er emballagen. Det er det sidste touchpoint på kunderejsen, hvor kunden ser på produktet, og emballagen skal her være i stand til at overtale den potentielle kunde til at lægge netop dit produkt i kurven frem for din konkurrents – uanset om det er online eller offline.

Vælg det rigtige design til din emballage

Det rigtige emballagedesign er et design, der differentierer sig fra de andre produkter på hylden, har et blikfang, som forbrugerne kan huske og som passer til tidens tendenser.

Vi har arbejdet med mange forskellige kunder både i forhold til at designe emballagedesigns til private labels og brands blandt andre Netto, Lidl, BISCA A/S/Karen Volf og Jakobsens A/S. Vores tilgang til emballagedesign er altid med fokus på ovenstående faktorer, hvor vi bruger tid på at analysere og forstå de fødevaretrends og -tendenser, der er i spil, så vi kan bruge vores viden til at skabe designs, der vækker opmærksomhed hos forbrugerne og som virker interessant for produktets målgruppe.

Vi har blandt andet designet Wassim Hallal-serien til Lidl Danmark, hvor vi har lagt vægt på tidens tendenser for det simple design og brugen af få elementer. Vi har gjort brug af farver, der underbygger produkterne eksklusivitet og bruger argumenter, der styrker opfattelsen af produkternes kvalitet. Læs mere om Wassim Hallal casen her.

emballagedesign case Karen Volf Chokoflager
emballagedesign case Jakobsens bær og honning thumbnail
emballagedesign case engvang alm

Emballagedesign med de rette argumenter

Vi finder frem til de rette argumenter, fordi vi arbejder med forståelsen af forbrugerrejser og -adfærd og har med vores mange års erfaring opbygget en stor viden inden for forbrugerkendskab. Det er nemlig vigtigt, at emballagen kommunikerer lige præcis de informationer, som forbrugerne leder efter, når de er i købsbeslutningsprocessen.

Derudover skal argumenterne selvfølgelig også være nogle, som produktet kan stå inde for og som er i tråd med brandværdierne. Der skal være et strategisk overblik over dine produkter, så der skabes en stærk sammenhæng, når der er behov for dét og nogle gange blot en lille rød tråd.

Vi rådgiver gerne i, hvilken emballagestrategi du bør bruge til din produktportefølje.

7 elementer, der giver dig et optimalt emballagedesign

  1. Et design, der differentierer sig fra konkurrenternes
  2. Det rette budskab
  3. Et funktionelt design, som forbrugerne hurtigt kan afkode
  4. Et design, der passer til målgruppens ønsker og tidens fødevaretrends
  5. Et emballagedesign, der passer ind i din overordnede emballagestrategi
  6. Et design, der understøtter dine brandværdier.
  7. En designguide, der efterfølgende sikrer, at designet ikke varierer uhensigtsmæssigt

Karen Volf er en case, der viser et design, hvor det rette budskab kommer frem til målgruppen, og som understøtter Karen Volfs brand. Det handler om tradition og kvalitet, og er bundet op på forbrugernes ønske om at ”snacke” småkager af høj kvalitet. Læs mere om Karen Volf-casen her.

Fasthold dit optimale design med en designmanual

Når først du har valgt, hvilket design du vil have til dit emballage, så er det enormt vigtigt at få lavet en designmanual efterfølgende, da der i designprocessen er gennemtænkt flere regler og retningslinjer for, hvordan elementer skal udformes og placeres. Designregler, der er specifikke for dit design og som din virksomhed kan have liggende som en drejebog og dermed sikre designet og et stærkt brand fremadrettet. Udelader man denne del, er der desværre en tendens til, at der i efterfølgende rentegningsprocesser kan blive justeret en lille smule, hvilket på den lange bane kan blive til en større og uhensigtmæssig designglidning. Dette ses ofte, når designudviklingen og rentegningen lægges hos forskellige bureauer.

Derfor anbefaler vi, at få lavet en designguide, der indeholder beskrivelser og argumenter for, hvilke regler, der bør følges i rentegningsprocessen, for at opnå et resultat, der er fuldstændig i tråd med den visuelle identitet og ikke mindst med de andre produkter i sortimentet. Udvider sortimentet sig i fremtiden er designet ligeledes sikret, således dit brand står stærkest muligt i varespejlet.

Vi har stor erfaring indenfor dette og hjælper gerne med at udforme let forståelige designguides, der kan formidle de nødvendige informationer, der skal til, for at resultaterne stemmer overens med de oprindelige tanker bag designet.

Vil du høre mere om vores tilgang til emballagedesign?

Kontakt os på 87310103 eller mark@cameleon.dk

Mark Lyngaa Wegeberg

Mark L. Wegeberg,
Adm. direktør & kontaktchef