Redesign af ”vores energidrik”

Da Salling Group skulle have re-designet energidrikken i private label serien ”vores” var ønsket at det ikke blev for simpelt. Det skulle være iøjnefaldende og signalere fart og styrke. Designet skulle være iøjefaldende på hylden, være maskulint og dynamisk i udtrykket.

Energidrik, der signalerer, hvad forbrugerne har brug for

Geparden er det hurtigste landlevende dyr med en tophastighed på 110 til 120 kilometer i timen over korte distancer. Den signalerer fart og effektivitet og var derfor oplagt i designet. Illustrationen af geparden har fokus på fart og styrke. Den har blottede tænder og pelsen signalerer, at dyret er i fart. Storbyen i baggrunden signalerer den travle hverdag, hvor man tit møder mennesker, der har behov for et ekstra boost af energi.

Kunde

Salling Group

Opgave

Redesign af eksisterende produkt – Emballagedesign

Kompetencer

Emballagedesign

prove

En skrifttype med fart over feltet

Den anvendte font er urban i sit udtryk og har også referencer til tegneserie-skrifttyper. Der er fart over feltet og det er råt. Ingen små finesser udover stroken i sølv, som har dåsens farve. Det giver en god effekt og indrammer bogstaverne. For at fremhæve produktnavnet er det derudover indrammet i et hvidt felt.

Optimering til trykteknikkerne

Der skal i emballagedesign ALTID tages hensyn til trykmulighederne. Hvilke materialer trykkes der på, hvilken trykteknik anvendes og hvor mange farver er der til rådighed. Det giver altid det bedste resultat, når der tages højde for det i starten af designprocessen. I dette tilfælde kunne der skrues op og ned for detaljeringen i gepardens pels, således designet kunne tilpasses begrænsede antal farver. Når man arbejder med metalliske materialer – i dette tilfælde en sølvdåse – er der muligheder man skal have øje for ift farveeffekter. Hvis du trykker gul på sølv vil det fremstå guld, blå på guld vil fremstå metallisk grøn osv. Så det giver god mening at sætte sig ind i dette og alliere sig med producenten af emballagen, så man får så meget som muligt ud af de ofte begrænsede rammer man har.

Farvedifferentiering til vores energidrikke

Der er to energidrikke i vores serien – den almindelige samt light-versionen. Light-udgaver afkodes ofte ved hjælp af place holders og farvedifferentiering. Her har vi anvendt lyseblå til light-udgaven. Lyseblå er en farve, der i mange fødevarebrands anvendes og dermed hurtig afkodes til sukkerfri/light-produkter o.lign.

Det skal være nemt for forbrugerne at vælge, når de står ved hylden. Både ift hvad produktet kan give dem – i dette tilfælde energi/fart og valget om det skal være den sukkerfri energidrik.

Vores Energidrik-Emballgedesign-Cameleon Creatives A/S
Placeholder-til-vores-energidrik-Emballagedesign-Cameleon Creatives A/S

Overvejer du et redesign til jeres metalemballage?

Kontakt os på 87310103 eller mark@cameleon.dk

Mark Lyngaa Wegeberg

Mark L. Wegeberg,
Adm. direktør & kontaktchef