27.5.2022.
Skab en ekstra dimension i emballagedesignet med Augmented Reality
Augmented Reality (AR) er en teknologi, der kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data. Man får et ekstra lag af informationer ved brug af for eksempel grafik og lyd. Ikke noget, der erstatter virkeligheden, men som giver den en ekstra dimension med mulighed for at give forbrugeren flere informationer, oplevelser osv. En slags udvidet/forstærket virkelighed.
Læsetid: 3-4 min.
Vis hele værdikæden for produktet på selv en lille etiket
Med Augmented Reality får du muligheden for at integrere endnu mere viden på selv de mindste etiketter. Hvor er kaffebønnerne dyrket og af hvem? Hvordan er de fragtet til Danmark, hvordan er de bearbejdet osv. Ved andre produkter giver det måske mening at lave en virtuel opskrift, hvor en kok viser tilberedningen. I de nye teknologier behøver det ikke være via en QR-kode, men kan blot være ved at scanne et logo, en stregkode, et andet genkendeligt element eller digitale (usynlige) vandmærker. Der vil naturligvis være en overgangsperiode indtil forbrugeren har vænnet sig til muligheden for at scanne produkter. Men vi har gennem længere tid set, hvordan generation Z i den grad har taget godt imod ”Kemiluppen”, hvor man scanner en stregkode på f.eks. en ansigtscreme og hurtigt får afklaring på om produktet har en A-, B- eller C-vurdering. Vi ser kun denne tendens vokse.
Snoop Dogg og gamle kriminelle bliver vakt til live i emballagen
19 Crimes Wines har blandt andet udfoldet det på deres etiketter med historier om britiske kriminelle, der blev deporteret til Australien. Der er 19 forskellige propper, én for hver forbrydelse, der kunne lede til deportation. Derudover er der på etiketterne vist forskellige personer. Hver med deres historie.
Scan etiketten via appen og personen ’kommer til live’ og fortæller sin historie. En sjov måde at iscenesætte vinene. 19 Crimes Wines har ligeledes lavet et samarbejde med Snoop Dogg om en række vine. Trodsig af natur, modig af karakter og altid kompromisløs er nøgleordene bag 19 Crimes Wine og derfor et super match til Snoop Dogg. Se eksemplet HER
Lad Hr. Skæg danse på posen med skumfiduser
Hardware og software bliver i stigende grad designet til AR, så man ikke er afhængig af apps. Det åbner op for muligheden for at aktivere forbrugeren i endnu højere grad. Forestil dig at Hr. Skæg underholder på posen med skumfiduser om fredagen til Disney Sjov eller at spiritusbrands indgår samarbejder med forskellige musikere. Det kunne f.eks. være Smirnoff vodka x Volbeat limited edition koncerter.
Augmented Reality udvikler sig fortsat hastigt og kan give dig mulighed for, at dit produkt giver forbrugeren dét ekstra, der gør, at de vælger netop dit produkt. Collabs med andre brands vil ligeledes være oplagt, så man er flere om at skabe den ultimative oplevelse for forbrugeren.
Se mere om Augmented Reality HER
Helle Dollerup
Kreativ direktør
helle@cameleon.dk
Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for food trends og grafisk design til emballager og har i 2019 afsluttet trendsociologi som diplomfag.