1.9.2022.

Direct to consumer – når e-commerce ændrer spillereglerne for emballagedesign

 

Emballagedesign trends Direct-to-consumer E-commerce

I takt med et kraftigt stigende onlinesalg ændrer mængden af emballage sig også. Vi ser ind i at skulle skabe andre typer emballager, så vi kan mindske forbruget af unødvendig pap, plastik osv. Og det anvendte materiale skal selvfølgelig have maksimal fokus på bæredygtighed.

Læsetid: 5-6 min.

Direct-to-consumer og ship-ready emballagedesign

Udover at man skal finde en gateway til SoMe med f.eks. 360 graders produktpræsentationer eller som minimum en optimal facing på emballagen, så den performer på en skærm, så skal der tænkes i ship-ready og direct-to-consumer design.

Vi ser oftere og oftere at der springes et led over, og at producenter begynder at sende direkte til forbrugerne. Her kan vinflasker for eksempel tænkes i en anderledes form og yderkartonen skal være beskyttende. På den måde kan man undlade at tilføre et ekstra lag emballage, når varen skal fragtes og når den sælges online og sendes direkte til forbrugeren. Med optimal udformning transporteres mindre luft og mængden af materiale til yderkartoner minimeres.

Garçon Wines er et godt eksempel. De producerer flasker af genanvendt PET. Flaskerne er samtidig udformet, så pladsen optimeres i forbindelse med fragt. Flade, rektangulære vinflasker af genanvendt PET? Hvad tænker du om det? Smart eller FOR smart?

Ovenstående er ikke kun relevant, når vi taler direct-to-consumer. Det kan du læse mere om i vores indlæg omkring mere bæredygtig emballage, hvor vi naturligvis også har kigget nærmere på Garçon Wines og deres mission. Indlægget kan du læse HER

Emballagedesign trends Direct-to-consumer e-commerce

Hvad kan du gøre, når den smilende ekspedient pludselig er ude af ligningen?

Når en forbruger køber en vare i en fysisk butik, er der vejledning fra ”et rigtigt menneske”. Et menneske, der kan afkode kundens behov og hjælpe med at finde det helt rigtige produkt. Varen kan pakkes fint ind og kunden kan sendes afsted fra butikken med ”Ha’ en dejlig dag” eller ”Rigtig glædelig jul”. Det er naturligvis ikke muligt at gøre 1:1 ved et online køb.

For at opretholde eller skabe denne connection til en kunde, er det vigtigt at være opmærksom på alle parametre. Det handler ikke kun om en velfungerende webshop med et stort udvalg, et betalingsmodul der kører easy peasy lemon squeezy, fri fragt og gratis returnering. Det er alt sammen blevet hygiejnefaktorer.

Du bliver nødt til at give kunden noget ekstra. Og her kommer unboxing i spil. Det er her man stadig kan gøre noget ekstra for kunden. Vi ser tekster som ”Nice to see you” på emballager og man kan tage den endnu længere ved at indarbejde små ekstra beskeder, som kunden støder på undervejs i deres unboxing. Det skal være en oplevelse at pakke sit køb ud og det er ikke kun et spørgsmål om mere emballage, men måden det gøres på. Og det skal selvfølgelig være med bæredygtighed for øje.

Du skal skabe ekstra oplevelser og sende positive vibes til dine kunder. Dette er i tråd med den positive revolution, som vi ser rulle ind over os i den kommende tid. Det skriver vi mere om i et indlæg inden så længe. Glæd dig!

Helle Dollerup
Helle Dollerup

Kreativ direktør

helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for food trends og grafisk design til emballager og har i 2019 afsluttet trendsociologi som diplomfag.