Projekbeskrivelse

Private label-serie med stærk visuel identitet

Lidl har lanceret en eksklusiv serie af fødevarer i samarbejde med michelinkokken Wassim Hallal. Serien indeholder mere end 150 produkter, som spænder over alt fra speltmel til marcipanbrød, ost og pighvar – og mere er på vej. Hos Cameleon Creatives er vi meget stolte over at have udviklet emballagedesignet, som er resultatet af en kreativ proces i samarbejde med Lidl og Wassim Hallal. Til særlige typer af designopgaver vælger vi at arbejde med det, vi kalder dogmeregler i stedet for designguides. Dogmeregler er simple regler, som skaber retningslinjer for et design, men efterlader nok frihed til designeren til at fantasien kan gå på vandring. Man skaber nogle overordnede rammer for en designserie, som sikrer genkendelighed og sammenhængskraft – og som afspejler brandets strategiske mål. Men man sørger for at gøre rammerne så fleksible, at det kreative arbejde handler om mere end bare at finde et billede, der passer ind i en forudbestemt skabelon, hvilket kan blive alt for ensformigt. Både for designeren, men også for forbrugeren. Og netop fordi designet skulle dække så mange forskellige produktkategorier og emballagetyper, var det en stor frihed at have flere strenge at spille på og tage udgangspunkt i det enkelte produkt. Ét design fungerer sjældent lige godt på alle typer emballager og i alle kategorier. Med dogmereglerne har produktporteføljen fået en samlet identitet uden at gå på kompromis med differentieringen.

Kunde

Lidl Danmark

Opgave

Eksklusivt design til private label-serie i samarbejde med Wassim Hallal

emballagedesign Wassim Hallal nougat marcipan
emballagedesign Wassim Hallal is

Simple elementer og 3 farver som bærende identitet

Blandt de vigtigste dogmeregler, vi har arbejdet med i Wassim Hallal serien, er især farver og prikker. Farverne kobber, sort og hvid er de eneste farver vi bruger, og de er noget af det første man genkender ude på hylderne. Så er der prikkerne – de er et simpelt element, der nogle gange blot bruges i sin enkle form, andre gange til at danne former og differentiering.

De simple og stilrene elementer skaber et moderne og eksklusivt udtryk. Brugen af netop simple elementer, hvor farverne er i fokus, er en ret moderne tilgang, der rammer lige ned i de designtrends der er oppe nu, men som samtidig tilføjer en tidløshed til designet.

Med dogmereglerne i ryggen har vi skabt et visuelt univers, som er varieret, interessant og præcist afspejler missionen om at ”Kvalitet skal være for alle”. Lidl har med serien sat nye standarder for udvalget i discountkæder, som er i en rivende udvikling. Det skyldes bl.a. at kunderne i øget grad efterspørger kvalitets- og gourmetprodukter.

emballagedesign case Wassim Hallal alkohol

Rentegning med plads til gennemsigtighed

Når vi rentegner nye Wassim Hallal produkter, benytter vi altid dogmereglerne, for at sikre sammenhæng og lægge vægt på de rigtige elementer.

Derudover er det også vigtigt at holde øje med fødevaretrends, og her er der klare tendenser til, at forbrugerne vil have ærlighed på fødevareemballager. Det giver vi dem ved at sætte fokus på de lokale producenter eller hovedingredienser. Tillader fødevaren, at der kommer indkig, bruges dette også som et element, for at vise produktets kvalitet og give forbrugerne mulighed for at se, hvad der er i emballagen. Når vi rentegner, har vi nemlig det hele in mente, for det er afgørende at gennemtænke, hvordan indholdet vil se ud på hylderne.

emballagedesign Wassim Hallal kaffe
emballagedesign Wassim Hallal produkter

Har du også et produkt, som fortjener et eksklusivt udtryk på hylderne?

Kontakt os på 87310103 eller mark@cameleon.dk

Mark Lyngaa Wegeberg

Mark L. Wegeberg,
Adm. direktør & kontaktchef