Nye arbejdsmønstre, udrejselængsel og fortsat højere fokus på sundhed og kvalitet giver nye muligheder i fryseboksene

Læsetid: 2-3 min.

Gennem mange år har frossen mad været udskældt for at være mindre sundt, afdelingen i supermarkedet har været temmelig uinspirerende og det har på ingen måde været den trendy afdeling at vælge varer i.

Men nu vinder frozen food frem. Det gør det bl.a. pga produktudvikling, mere fokus på den rette emballage og designet, så det fremstår indbydende i fryseboksen i supermarkedet. Dertil kan du lægge miljøvenlighed (mindre madspild), en øget kvalitet i kategorien og derudover en øget forståelse for sundheden i produkterne, som tidligere har været udskammet grundet lav kvalitet og uvidenhed omkring bevarelsen af vitaminer etc.. Med forbrugernes nye krav til sundhed, klima og dyrevelfærd har kategorien påbegyndt en afgørende rejse.

Frozen food har fået medvind

Da Corona ramte og vores overlevelsesindstinkt satte ind, jagtede vi (udover toiletpapir og håndsprit) langtidsholdbare varer som dåsemad, havregryn osv., men også frysevarerne blev ivrigt valgt til, da de jo på alle måder havde en fordel på holdbarheden i en uvis tid. Vi har generelt fået meget mere fokus på madspild, så vi nedfryser gerne rester fra vores madlavning, så det måske kan blive til en grøntsagssuppe senere på måneden el.lign.

Udover holdbarheden virker frossen mad også mere sterilt, hvilket i dén grad bliver et keyword i fremtiden. Med de nye behov og vores nye kig på fryseboksen, fandt vi pludselig også ud af, at frosne madvarer har rykket sig milevidt det sidste årti. Vi er gået fra en tvivlsom og bleg boller i karry til vegetarisk, økologisk thaigryde og udvalget af klargjort frugt og grønt er vokset markant. Selv i isbutikkerne går vi på opdagelse i vegansk avocadois, økologisk rødbedeis eller en helt tredje variant.

Med flere og meget bedre madretter på frost, vil vi som forbrugere også kunne planlægge flere dage frem uden at gå på kompromis med kvaliteten og få mere tid til det vi synes er sjovt, frem for at handle ind. En udfordring i fryseboksen er dog udseendet på frosne madvarer. De ser på ingen måde lige så tiltalende ud som friske råvarer og det kræver meget af emballeringen og designet, der både skal have foodappeal og leve op til kravene i fryseboksene, hvor der hurtigt opstår kondens, der kan have dårlig indflydelse på indpakningen, når varerne transporteres hjem til forbrugeren.

Fødevareproducenters ærlighed og kompromisløs kvalitet skal sikre forbrugerens loyalitet

Vi vil gerne se, hvad vi køber og derfor arbejder man på ferske fødevarer altid meget med indkig. Og på det område er man altså stærkt udfordret, når det gælder frosne fødevarer. Mange forbrugere har oplevet at føle sig snydt, når de har købt et frossent måltid, som er afbildet smukt og lækkert på emballagen og når de så kommer hjem, så ser det hele lidt blegt og uappetitligt ud. Og omvendt, så vil indkig til den frosne vare ikke sælge produktet særlig godt. Indholdet skal uden undtagelse leve op til det man ser uden på emballagen. Og det er derfor afgørende at kvaliteten af indholdet er højt, så man kan vise det på emballagen uden at gå på kompromis med troværdigheden. Oversælger man varen, så genkøbes produktet ikke. Det handler om at sikre forbrugerens loyalitet.

Tænker man som fødevareproducent også i hurtige og velsmagende frokostretter på frost, vil man imødekomme det stigende behov for ”In home healthy snacking” qva et tiltagende antal af hjemmearbejdspladser.

Vores arbejdsmønstre ændres, vores behov for fødevaresikkerhed øges, vores krav til kvalitet, dyrevelfærd og klima stiger, men vi er ikke mere så bange for frosne madvarer. Vi vil gerne smage på verden – og de kommende år måske endda endnu mere, da vi er blevet begrænset i vores rejsemuligheder pga Corona.

Tænk kvalitet, verdensretter, klima og dyrevelfærd. Gør det nemt for forbrugeren, husk at vores arbejdsmønstre er i forandring og at mange husstande i Danmark er single-husstande. Og sidst men ikke mindst: ”Servér” det indbydende i fryseboksen! Så siger forbrugerne JA TAK til frozen food

Helle Dollerup
Helle Dollerup

Bureauchef & AD’er helle@cameleon.dk

Siden 2005 har Helle har været en del af Cameleon, som hun i dag driver sammen med Mark. Hendes viden og erfaring favner bredt uanset om det drejer sig om komplicerede rentegninger eller kreative påfund. Derudover har hun en særlig interesse i trends inden for food trends og grafisk design til emballager og har i 2019 afsluttet trendsociologi som diplomfag.